ليه بس كده ياحماتى

377

[9/‏10 9:14 ص] khaledokasha2422: بعد جواز عشر سنين و طفل و انا حامـ,,ـل في ابني التاني جوزي جه اعترف لي – صريح قوي ابن المتضـ,,ـايقة- انه خـ,,ـاني مع زميلته سوزي في الشغل .

حالتي النفسيه كانت قطعا هي الاسـ,,ـوأ و انا بحاول اسأله ليه و انا عملت ايه ده انا حـ,,ـامل في الشهر التاني يعني حياتنا علي المدي القريب قبل البعيد مافيهاش ما يستدعي انك تخـ,,ـوني .
[9/‏10 9:26 ص] khaledokasha2422: قالي لا ما هو مالوش عـ,,ـلاقه ان حياتنا مستقره و انك حـ,,ـامل باني اخـ,,ـونك دي طفـ,,ـاسه عادي . طلبت منه نروح لمتخصص يساعدنا بس رده خلاني استوعب . هو ما اعتذرش عن اللي حصل هو كان بيقوله كأنه بيبلغني معلومه . و بناء عليه وده كان انه مش عايز يكمل في العـ,,ـلاقه ! و اخد شنطه هدومه و مشي .

كانت صد,مه قويه جدا لدرجه اني فقـ,,ـدت الجـ,,ـنين … كنت هفقـ,,ـد حيا,,تي كمان و ابني – و هو طفل كان عنده ٥ سنين وقتها – دخل في حاله هلـ,,ـع و كان من الصـ,,ـعب السـ,,ـيطره عليه .

قمت من المستشفي و انا عارفه اني ما عنديش رفاهيه الاكـ,,ـتئاب. انا لازم اقف علي رجلي عشان ابني .

جوزي بعت لي ورق الطـ,,ـلاق ما رمشتش و انا بمضيه . اتفاق الطـ,,ـلاق اني اخد حضانه ابني كامله و البيت و نفقه ابني برقم المحامي بتاعي اتفـ,ـق عليه و مبلغ مالي من فلوس جوزي . جوزي من عيله ثريه جدا جدا و وقتها كان بيدير و بيمتلك حاجات كتير . بس الحقيقه انا ماكنتش ادخل في الاعيب الحواه بتاعه المحاميين خصوصا اني وقتها سمعت انه بينـ,,ــ,,ـكر امتلاكه لاي حاجه و بيرجعها كلها لاهله .

فا اخدت الفلوس اللي كانت قطعا اقل بكتير من نص ممتلكاته و رميته وراء ضهري و مشيت .

بعد الطـ,,ـلاق بحوالي شهر بدأت عشـ,,ـيقته سو,,زي تبعت لي صور علي للموبايل للسونار لانها حـ,,ـامل ! تبعت لي رسا,,يل اد ايه طليـ,,ـقي بيحبها و انه نسي تماما انه كان متجوز و انه مخـ,,ـلف و انه معاها دي حياه جديده اللي قبلها انتـ,,ـهي .

عملت لها بلوك من كل حته وصل بيها الوقـ,,ـاحه تبعت لي ظرف علي البيت فيه صور السونار تاني و صور لجوزي و هو بيجهز اوضه البيبي !

قلبي وجـ,,ـعني و افتكرت لما غـ,,ـرقت في د,,م ابني اللي خـ,,ـسرته بسببهم .

عـ,,ـلاقتي بامه كانت كويسه هي ست لطيفه لكن من وقت الاحـ,,ـداث دي انا قررت اقطـ,,ـع كل تواصل بيها . علي الرغم من انها حاولت تتواصل معايا و كانت معايا في المستشفى و كانت عايزه تاخد ابني معاها لبيتها لغايه ما اتحسن لكن انا رديت عليها بهستيريا اني مش هسمح لحد ياخد ابني ! كنت قليله الادب جدا و هي كانت ساكته جدا .

علي الرغم من اللي حصل في المستشفي قررت ازور حماتي السابقه بالظرف و طلبت منها بهدوء تطلب من ابنها و من مراته الجديده يبعدوا عني .

وقتها حماتي اتحولت !

من الست الارستقراطيه اللي صوتها ما بيطلعش لوحـ,,ـش ! كلمت جوزي في التليفون امرته يجي لها فورا . قررت انسحب لاني مش حابه مواجهه انا بس حابه ..

صـ,,ـرخت فيا انه مافيش مواجهه بس مافيش خروج !

في ايه يا وليه هتقـ,,ـتليني و الا ايه !

جوزي جه و استقبلته في اوضه جمب الاوضه اللي كنت فيها . كنت سامعاها بتصـ,,ـرخ فيه و هو عمال يعتذر و يقول لها انه ما يعرفش حاجه عن اللي بيحصل . في النهايه امه قالت له يعتبر نفسه بره شغل الاسره و يدور له علي شغل تاني . لو مراته الجديده انشغلت بتوفير نفقات الطفل اللي جاي مش هتلاقي وقت للوسـ,,ـاخه دي !

اه حماتي قالت له وسـ,,ـاخه ! ما كنتش متخيله انها تعرف تنطق الكلمه دي اصلا .

بعد ما مشي اعتذرت لي كتير و طلبت مني ما احـ,,ـرمهاش من حفيدها الوحيد . قلت لها ما في غيره جاي قالت لي لا ابنك هو حفيدي الوحيد و هيفضل حفيدي الوحيد انا مش هعترف ب عيل ابن حـ,,ـرام امه ما اكتفتش انها خـ,,ـربت بيت قايم دي كمان سايكو بتطـ,,ـاردك !

اوكي يا حماتي اللي تشوفيه 🥺

تابع المقال

فيسبوك ‫X ماسنجر واتساب مشاركة عبر البريد طباعة
خـ,,ـطيبي سواق خاص
خـ,,ـطيبي سواق خاص
طلـ,,ـيقة اخويا مسـ,,ـوئة سمعتنا
طلـ,,ـيقة اخويا مسـ,,ـوئة سمعتنا
مقالات ذات صلة

الحقيقة كاملة عن ظهور ضوء في السماء سلم يارب سلم
أغسطس 11, 2024

رجل اربعيني مهندس ومحترم
أغسطس 4, 2024

حاد,,,ث على الطريق الدولي اتجاه الساحل الشمالي امام العروبه مول نهاية محور التعمير
أغسطس 5, 2024

قصة المغيرة بن شعبة في زمن عمر بن الخطاب
أغسطس 5, 2024
اترك تعليقاً
لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

التعليق *

الاسم *

البريد الإلكتروني *

احفظ اسمي، بريدي الإلكتروني، والموقع الإلكتروني في هذا المتصفح لاستخدامها المرة المقبلة في تعليقي.

فيسبوك
‫X
واتساب
[9/‏10 9:27 ص] khaledokasha2422: بعد شهور من اعتذارات طلـ,,ـيقي وافقت امه ترجعه الشغل بامتيازات اقل . طبعا سوزي كانت شايفه ان انا السبب في ده . لقيتها من اكونت مجـ,,ـهول باعته لي دعوه لل بيبي شاور بتاعتها .

اخدت الدعوه سكرين و بعتها لطلـ,,ـيقي و قلت له انا عارفه ان شغلك علي المحك لم مراتك بدل ما ابعت العـ,,ـبط ده لامك !
[9/‏10 9:28 ص] khaledokasha2422: ما ردش عليا بس خلال عشر دقايق كان قدام البيت . قعد يعتذر لي كتير و قالي انه اتخانـ,,ـق مع مراته بسبب اللي حصل و ترجاني ما اقولش لامه و وعدني دي اخر مره مراته هتتواصل معايا .

اوكي . نفذ وعده فعلا و علي مدار سنتين ما سمعتش منها حاجه .

بس سمعت عنها كتير .

في الوقت اللي كانت عـ,,ـلاقتي بحماتي زي العسل و بتدلل ابني جدا جوزي كان اتمنع يدخل بيت العيله الا لو واخد معاد قبلها و جاي يتكلم مع امه في حاجه ليها عـ,,ـلاقه بالشغل . طبعا سوزي و ابنها ممنـ,,ـوعين تماما من التواصل مع حماتي .

في يوم سوزي رفعت حبايه الشجاعه و قررت تروح لحماتي و هي شايله ابنها علي اساس لما ترمي الواد في حجرها حماتي هتقول الد,,م بيحن و تتعامل معاه انه حفيدها .

جس وات ؟ حماتي قالت لها ان ابنها ابن حـ,,ـرام و انها ” عاهـ,,ـره – ترجمه انيس عبيد ” و موهومه لو تخيلت للحظه ان حماتي هتسمح الد,,م النجـ,,ـس ده يدخل بيتها . و ان الطفل ده اتحكم عليه يبقي منبـ,,ـوذ من عيله ابوه عشان جاي منها !

لما سوزي قعدت تتشحتف انها كده بتظلـ,,ـم طفل مالوش ذنـ,,ـب قالت لها انها هي كمان ظلـ,,ـمت طفل مالوش ذنـ,,ـب و هو حفيدها الوحيد و خـ,,ـربت بيت اهله . حفيدها محتاج تعويض عن الخـ,,ـساره اللي خـ,,ـسرها لكن انت ابنك كفايه ان ابوه و امه مع بعض !

قشطه عليكي يا حماتي !

بس لان الايام الحلوه بتعدي في ثواني حماتي في يوم كلمتني و لما رحت لها طلبت مني اتنقل للعيشه معاها في البيت . لما سألت عن السبب قالت لي انها اكـ,,ـتشفت ان عندها سـ,,ـرطان في المرحله التالته . و انها عدلت وصيتها عشان ابني يورث كل حاجه . البيت اللي عايشه فيه – و ده اقرب ل قصر متوارث في عيله جوزي من سنين – و فيلا في ايـ,,ـطاليا و بيت في فلـ,,ـوريدا و شـ,,ـقه في نيويورك بجانب ورثه لشغل العيله – عندهم سلسله مطاعم – اللي بيديرها طلـ,,ـيقي دلوقتي . و انا هورث مبلغ مالي محترم .

لما سالتها عن طليـ,,ـقي قالت لي هو راجل كبير و عاقل و ناضج و اتصرف عليه و علي تعليمه مبالغ مش هينه . يقدر يعمل فلوسه الخاصه هي اكتفت من تدليله .

قالت لي اني هكون – طبقا لوصيتها- الواصي القانوني علي فلوس و ممتلكات ابني لغايه ما يتم ١٨ سنه . و انها اضافت بند في حاله حصل لي اي حاجه يبقي ابويا و امي هم الاوصياء القانونيين .

يعني بشكل كبير جوزي مش هيقدر يحط ايده علي سنت من الفلوس بأي شكل و لا حتي وصايه علي فلوس ابنه .

علي اد حـ,,ـزني عليها علي اد امتناني ليها علي اد احـ,,ـساسي بالذنـ,,ـب تجاه ابن سوزي . يعني انا كنت راضيه جدا بان جده ابني نابذاهم و السبب العبقري اللي قالته – ان ابني محتاج تعويض لكن ابن سوزي عنده ابوه و امه – لكن مع حصر الممتلكات و الفلوس بقيت
[9/‏10 9:29 ص] khaledokasha2422: شايفه الطفل ده من حقه اي حاجه تسهل عليه حياته .

انا مش شـ,,ـريره و مش ملاك . بس فعليا الموضوع كان معقد جدا .

فاتحت حماتي في انها تسيب لي حاجه لابن طليـ,,ـقي حتي صندوق استثمار للدراسه غي الجامعه . ما ردتش عليا . بعدها بايام بلغتني انها فكرت في كلامي كويس و عملت تعديل اخير في الوصيه ….

و هو اني لو منحت او ساهمت في منح ابن طليقي اي مبلغ مالي من ثروتها بعد مـ,,ـوتها الوصيه الاولي تكون لاغيه و كل حاحه تروح للجمعيات الخيريه !

قررت ابلع لسـ,,ـاني و احترم رغـ,,ـبتها …. دي برضه ست كبيره اد امي و ما يصحش اكـ,,ـسر لها كلمه

ريديت

التعليقات معطلة.