قصة حماتي كامله للكاتبه ايمي رجب

116

روّحت البيت وأنا مصدو..مة ….مصدو..مة من كلامه جدا.. أنا مخطوبة لوليد بقالي سنة وعمري ما شُفت منه حاجة وحــ..ــشة حتى مامته ست طيبة جدا وف حالها هي أصلا مر..يضة جدا … والمفروض إني هعيش معاها ف نفس البيت …. ومش متضايقة نهائي من كدا …. إيه يعني لما أعيش مع حماتي ف بيت واحد …. ايه يعني لما اخد..مها واراعيها … مش يمكن ألاقي معاها مشاعر الأمــ..ــومة اللي اتحر..مت منها…مش يمكن تعوّضني عن حرمــ..اني لأمي طول السنين اللي فاتت يمكن تعوّضني عن قســ..ــوة وعذ..اب مرات الأب… العذا..ب اللي مايعرفوش غير اللي جربه بس…….أنا امي مــ..ــاتت وأنا ف تالتة ابتدائي …. مــ..ــاتت وسابتنا أنا وبابا لوحدنا. …. أو بالأخص سابتني أنا لوحدي لأن بابا اتجوز ف خلال كام شهر…. كان دايما يقولي أنه اتجو..ز عشا..ني … بصراحة كنت بصدقه ف الأول ….. بس مع معاملة مراته القــ..ــاسية عرفت الحقيقة …. الحقيقة أنه اتجو..ز عشانه هو … عشان راحته وسعادته …. إنما أنا راحتي وسعادتي ادفــ..ــنوا مع امي. …. وفضلت عايشة سنين عمري كله من غيرهم.. عايشة لمجرد العيشة … وطبعا بابا نسيني ف زحمة الحياة وانشغل بمراته الجديدة وعياله اللي منها….. اللي هما أخواتي بس للأسف أخوات ف الورق بس …. علا..قتي بيهم كانت جــ..ــافة جدا …. حاولت معاهم كتير ….حاولت أقرب لهم واحتويهم …بس هما كانوا رافضــ..ــيني تماما…. وطبعا امهم هي السبب ف كل الجفا ده. …

عشان كدا وافقت على أول عريس اتقد..ملي … وهو وليد… وافقت عليه عشان أهر..ب من شبــ..ــح مرات الأب اللي بيطا..ردني …. كنت محتاجة أحــ..ــس بالحب والحنان …. أنا حقيقي ماكنتش محتاجة غير حــ..ــضن دافي استخبى فيه … حضــ..ــن يحتويني ويطمني …. وبعد ما لاقيت وليد وخلاص هتجوز كمان 24 ساعة يحصلي كدا ….. هو أنا ليه فرحتي مش كاملة ….. ليه أبو وليد يظهر دلوقتي بالذات ويقولي الكلام ده ويخوّ..فني كدا….. كان لازم أفهم الحقيقة … كنت عايزة اتصل ب وليد واسأله … بس افتكرت كلام والده وخُفت جدا وف الآخر اتصلت وحاولت أسأله عن والده بطريقة غير مباشرة من غير ما احسسه اني شُفته ….قُلت له ف وسط الكلام:….. صح يا وليد… قُلت لباباك على ميعاد فرحنارد عليّ بصوت متردد وقالي:
…. لا ماقلتش …. ما أنتِ عارفة أنه مسافر من زمان حــ..ــسيت بر..عشة خو..ف ف صوته …. نبرة صوته نفسها خوّ.فتني ….هو ليه خــ..ــاف بالشكل ده. … معقول يكون كلام والده صح ….. معقول وليد وراه مصــ..ــايب كبيرة طب أنا أعمل إيه دلوقتي ….ده أنا كتب كتابي بكرة …يعني كمان كام ساعة …… قفلت مع وليد من غير ما أقوله الحقيقة … وللأسف مقدرتش أعرف منه أي معلومات عن والده …هو طول عمره ما بيتكلمش عن أبوه خالص كل كلامه عن أمه بس …. عن حنيتها وطيبتها …. ولما كنت اسأله عن أبوه كان دايما يتهر..ب من الإجابة بجملة:.. …ماعشتش معاه كتير … عشان كدا مش فاكره كويس … وكمان مش بعرف أشوفه لأنه مسافر برا مصربس ابوه لما جالي قالي أنه عُمره ما سافر برا مصر… حسيت بصدا..ع هيمو..تني … ماكنتش عارفة احكي مع مين … مالقتش غيره قدامي … بابا … لازم أحكي معاه ويسمعني … أنا بجد محتاجة له أوي …. محتاجة اسند على أي حد حتى لو هيجاملني …. عشان كدا روحت عند بابا وقُلت له:
….. بابا لو سمحت عايزة أتكلم معاك ف موضوع مهم

التعليقات معطلة.