من فتره كده من حوالي اربع شهور لقيت مراتي بتقولي انا عايزه اشتغل اقولها لي بتقولي عشان المصاريف كتير وانت مش عارف تسد لوحدك انا شغال سباك ف قولتلها هتتشغلي اي يعني لقتها بتقولي عامله نظافه رفضت في الأول ازاي اخلي مراتي تتهان وتبقي شغاله عند اللي يسوي واللي ميسواش فضلت ورايا لحد ما اقنعتني يعني ووافقت انها تنزل ف لقيتها
بتقولي أن في جروبات لشغل النضافه كتير ع الفيس ف هشتغل منه قولتلها ماشي وتمام لاني مكنتش اعرف نظام الجروبات دي بحسبها شغل عادي وكانت كل يوم حد يكلمها وبتروح وانا بحسب بتروح تنضف الاقيها بتروح تنام مع رجاله اه والله وعرفت ازاي بقي
واحد صاحبي كان من ضمن اللي نامت معاهم هي مـــ,,راتي منقبه وصاحبي ده مشافهاش قبل كده مشافش وشها يعني ف كنت انا وصاحبي قاعدين مع بعض لقيته بيحكيلي انه نام مع واحده ومصورها بيديني الفون افتح الفيديو الاقيها مراتي اقسم بالله انا حسيت اني اتشليت ساعتها وقولت ده اكيد فيديو متفبرك ومعرفتش ساعتها هل صاحبي عارف انها مراتي ولا لا راقبتها وكنت بمشي وراها لحد ما اتأكدت انها فعلا بتنام مع الرجاله اللي بتروحلها
انا اكتشفت الموضوع من اسبوع ومن ساعتها مش عارف اعمل حاجه ولا اخد قرار وعندنا عيال وخايف اخد قرار يضرهم
جواب الشيخ آدم فتحي⬇️
هل الجواز العــ,,رفي حلال ام حرام
الحمدلله والصلاه والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم وبعد :
فالزواج العرفي غالباً ما يطلق على الزواج الذي لم يسجل في المحكمة. وهذا الزواج إن اشتمل على الأركان والشروط وعدمت فيه الموانع فهو زواج صحيح، لكنه لم يسجل في المحكمة، وقد يترتب على ذلك مفاسد كثيرة، إذ المقصود من تسجيل الزواج في المحكمة صيانة الحقوق لكلا الزو..جين وتوثيقها، وثبوت النسب وغير ذلك، ورفع الظلم أو الاعتداء إن وجد، وربما تمكن الزوج أو الزوجة من أخذ الأوراق العرفية وتمزيقها وإنكار الزواج، وهذه التجاوزات تحصل كثيراً.
وسوء كان الزواج عرفياً أو غير عرفي فلا بد أن تتوفر فيه الأركان والشروط كي يكون صحيحاً.
أما الأركان فأهمها: الإيجاب والقبول.
وأما الشروط فأهمها: الولي، والشاهدان، والصداق (المهر) لقوله صلى الله عليه وسلم: “لا نكاح إلا بولي وشاهدي عدل” رواه ابن حبان في صحيحه عن عائشة وقال: ولا يصح في ذكر الشاهدين غير هذا الخبر، وصححه ابن حزم، ورواه البهيقي والدراقطني، ولقوله صلى الله عليه وسلم: ” أيما امرأة نكحت بغير إذن وليها، فنكاحها باطل، فنكاحها باطل، فنكاحها باطل، فإن دخل بها فلها المهر بما استحل من فرجها، فإن اشتجروا فالسلطان ولي من لا ولي له” رواه الترمذي وحسنه، وصححه ابن حبان والألباني.
وأما الصداق فلا بد منه، لقوله تعالى: ( وآتوا النساء صدقاتهن نحلة) [النساء:4] ولقوله صلى الله عليه وسلم: لرجل أراد أن يزوجه من امرأة:”التمس ولو خاتماً من حديد” رواه البخاري ومسلم.
ومن هنا فإننا ننصح إخواننا المسلمين بالبعد عن الزواج العرفي، والحرص على الزواج الصحيح الموثق
والله اعلم